Kredi Kartımdan Yapmadığım Alışverişe İtiraz / Harcama İtirazı

Günümüzde yaygınlaşan dolandırıcılık eylemlerinin büyük çoğunluğu kredi kartı bilgilerinin kopyalanması ya da çalınması yoluyla gerçekleşmektedir. Kredi kartı kullanıcı sayısının 64 milyonu geçtiği ülkemizde, dikkatsizce kullanılan kartlar, ilerleyen günlerde sıkıntı yaratabilmektedir. Kredi kartı hesap özetinizi, düzenli olarak kontrol etmelisiniz. Hatta bankaların mobil uygulamalarını yükleyip her an takip edebilmeniz daha da iyi olacaktır. Size ait olmayan harcamaların hesap özetinizde yer alması, aslında herkesin başına gelebilecek bir durumdur. Ama bu durumu ne kadar erken tespit ederseniz o kadar faydanıza olacaktır.

Kredi kartları, her geçen gün daha çok sayıda kullanıcıya ulaşmakta, kullanım alanları da her geçen gün daha da yaygınlaşmaktadır. Hayatımızı çok fazla kolaylaştıran bu finansal araç, bazı zamanlarda olmadık dertlerle karşılaşmamıza sebep olmaktadır. Kart sahibi olarak, dolandırıcılara karşı çok dikkatli olmalıyız. Özellikle internet üzerinden yapılan harcamalarda, ne kadar güvenlikli olursa olsun, sistemin eksikliğini bulup bir şekilde bu eksikliklerden faydalanmaya çalışan dolandırıcılara karşı kendimizi korumalıyız.

Kredi kartının korunması bankanın sorumluluğunda olsa da kart bilgilerinin saklı tutulması da müşteri sorumluluğundadır. Birisi, sizi arayıp şu ürünü gönderiyorum şu fiyata der ve sizden kart bilgilerinizi isterse, siz de bilgilerinizi verip tahsilatın yapılmasına sebep olursanız bu durumda sorumluluk yalnızca size aittir.

Kart bilgileriniz ile yani 16 haneli kredi kartı numaranız, son kullanım tarihi ve cvc kodları ile internet üzerinden ya da mail order yoluyla alışveriş yapılmışsa bu konuda bankanın sorumluluğu doğmaktadır. Aynı şekilde banka sistemlerinde bulunan bilgilerin kopyalanması ve çalınması durumlarında da banka sorumlu olacaktır. Bankaların bu konuda yeterli önlemleri alması zorunludur ve almıyorlarsa kendileri yapılacak olan habersiz alışverişlerden sorumlu olacaklardır. Aynı şekilde sizde bankanıza başvuru yaparak internet üzerinden alışverişlerde 3d security sistemini kullanmayı talep ediniz. Bu sistem sayesinde internet ortamında haberiniz olmadan yapılacak her işlemde onay kodu olarak cep telefonunuza onay için şifre gelecektir. Bu şifre sayesinde alışveriş yapılmasının önüne geçebilirsiniz.

Sorumluluk duruma göre değişmektedir. Kimi zaman tüketiciye, kimi zaman bankaya ve kimi zamanda alışveriş yapılan internet sitesine ait olabilmektedir.

Mevcut olan bankacılık mevzuatına göre, kişi, kredi kartı hesabında dolandırıcılık işlemi olduğunu düşündüğü bir işlemi yani kendisine ait olmayan bir harcamayı görürse bu durum hakkında 7 gün içinde bankaya itiraz etmelidir. İtirazınızı dilekçe ile yazılı olarak yapmanız gereklidir. Banka sizin haberiniz olmadan yapılan internet alışverişlerinde paranın siteye gönderilme işleminden önce kartınıza bloke koyarak size parayı iade ediyor. Şöyle ki bu süreç kolay işlememektedir. Harcama itirazlarına yapılan başvurulara banka, 90 gün ile 180 gün arasında cevap vermek durumundadır, bu süre yasal süredir. Bu arada kartınızdan yapılmış olan harcamayı pek doğal olarak son ödeme tarihinde ödemeniz gerekmektedir.

Aynı sistem ios uygulamalar ve android uygulamalarda da geçerlidir. Uygulama mağazalarından sizin haberin olmadan işlem yapılmışsa veya siz yanlışlıkla satın almışsanız hemen mağazanın itiraz bölümünde bulunan yanlışlıkla alışveriş yaptım veya ben yapmadım seçenekleri ile paranızı geri almanız mümkün olabilmektedir. İnternet sistemleri üzerinden yapılan işlemlerde, sistemin gerekli önlemlere sahip olduğunun ispat edilmesi gereklidir, aksi takdirde paranızı iade etmek zorundadırlar ve bu işlemi de bankalar yapmalıdırlar.

Yapılan işlemler neticesinde zararınız karşılanmadıysa, dava açma hakkınız vardır. İşlemleriniz 3610 liranın altındaysa, tüketici hakem heyetlerine başvurabilirsiniz. Bu tutarın üstünde ise dava açmanız gereklidir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir